Barierą energochłonną nazywamy urządzenie, służące do zapewnienia zwiększenia bezpieczeństwa w ruchu drogowym – w momencie utraty kontroli nad pojazdem, o co przecież nie trudno. Bariera tego typu podczas uderzenia w nią samochodu, lub innego pojazdu poruszającego się po drodze, częściowo absorbuje siłę uderzenia, jednocześnie nie pozwala na wypadnięcie pojazdu z drogi, a co za tym idzie, częściowo chroni podróżujących, przed obrażeniami. Samochód po uderzeniu w taką barierę powinien wrócić na pas drogowy.

W zależności od konstrukcji urządzenia drogowe tego typu wytrzymują napór począwszy od niewielkich samochodów osobowych, aż do dużych rozmiarów ciężarówek. Na polskich drogach bariery, stosowane są wyjątkowo często – ich podstawowy cel to ratowanie zdrowia, a nawet życia uczestników ruchu. Tego typu urządzenia bezpieczeństwa powinny być umieszczana w miejscach, w których występują np drzewa, głębokie rowy.

Stosowanie barier energochłonnych należy rozważyć także w miejscach, gdzie występują trudne warunki drogowe, takie jak góry, kręte drogi. Obecnie tego typu bariery spotyka się praktycznie na każdej drodze ekspresowej oraz autostradzie – wyeliminować ma to niebezpieczeństwo przejechania auta na jednokierunkowy pas ruchu. Obecnie inżynieria ruchu wyjątkowo często korzysta z tego typu urządzeń drogowych, co wpływa znacząco na bezpieczeństwo ruchu podróżujących.

Wymagania jakie powinna spełniać projektowana bariera określone są w normie PN 1317 (części 1-5).